Non-Person Shooter

online / 25.11, 20:00

Cyfrowe strzelanki oferują graczom zazwyczaj dwie możliwe perspektywy prowadzenia rozgrywki: z perspektywy pierwszej osoby (first-person shooter) i lufą broni na pierwszym planie, albo z perspektywy trzeciej osoby (third-person shooter), w której gracz widzi całą postać na ekranie i steruje nią niejako z dystansu. Niektóre gry dopuszczają możliwość przełączania się pomiędzy tymi dwiema perspektywami w zależności od preferencji gracza. Wybierając określony punkt widzenia można sterować poziomem immersji i określić własny stosunek do świata przedstawionego – czy wolimy sami pociągnąć za spust, czy zmusić do tego kogoś innego wciskając przycisk R2. Czy stajemy się bohaterem narracji, czy sterujemy narracją obserwowanej postaci.

Non-person Shooter zbiera prace wideo, w których narracja prowadzona jest z perspektywy podmiotu nie-ludzkiego, albo w których sprawczość – nawet jeśli oddana w ręce człowieka – determinowana jest przez nie-osobowe systemy. Pojawiają się zatem nie-ludzcy narratorzy, którym artyści oddają głos: sztuczna inteligencja, wirtualni asystenci amazona, emulowany cyfrowo mózg, czy australijski dzierzbowron. Shooter występuje tu w podwójnym znaczeniu, ponieważ określa zarówno strzelca, czyli jakąś destrukcyjną siłę, ale i operatora spustu np. kamery, czy aparatu, czyli podmiotu, który wybiera konkretne kadry do ustrzelenia, kreując tym samym przekaz oparty o bardzo subiektywną rzeczywistość.

Dagmara Domagała

Powiększ
Zmniejsz

Pawns of Furthest East

A Message From the Magpie

EULOGY

Models for Environmental Literacy