Plug in

online / 30.09, 20:00

Na wieść o wyłączeniu wsparcia dla Adobe Flash Player wielu z nas w duchu zapłakało. Rzeczony plug in otwierał portal do innej, przeglądarkowej rzeczywistości. Dlatego myślmy o wtyczkach jako miejscu kreowania tymczasowych stref autonomicznych, chwilowego oporu, który zostanie skolonizowany i skapitalizowany, lecz choć przez chwilę jest niezdefiniowanym kształtem, punktem węzłowym dla miriad potencjalności.

Salvador Dali w An Army of Him Dimitrisa Gkikasa zostaje pomnożony. Wizerunek, który dzięki netfliksowej serii o napadzie na madrycką mennicę, stał się symbolem oporu w świecie hiperliberalnego postmodernizmu, co samo w sobie posiada wyjątkowo ironiczny potencjał, przez Gkikasa zostaje wykorzystany do zbudowania cyfrowej armii – przepoczwarzającej się kompozycji pop-upowych okienkach, specyficznym typie przemocy w ramach kapitalizmu nadzoru – odciągania naszej uwagi, aktualnie najcenniejszej waluty. Trickster skutecznie przeprowadza atak.

Kolejną pracą z nutą interwencjonizmu jest Appropriation Jérémy’ego Griffaud. Jeśli myślimy o Joy Division, widzimy pełną bólu twarz Iana Curtisa i charakterystyczną okładkę z debiutu grupy, czyli Unknown Pleasures. Tytułowe ukryte przyjemności współcześnie stają się przyjemnościami skapitalizowanymi, wypełnionymi przez gospodarkę doświadczeń – ładna koszulka, która pasuje do outfitu, niesie ze sobą depresję Curtisa i jego tragiczną śmierć, która po 40 latach jest bardzo dobrym sposobem na powiększanie majątku. Griffaud nie tylko poddaje w wątpliwość wartości, na których zbudowana jest globalna gospodarka, ale i przyzwyczajenia konsumenckie środowisk offowych, pozornie zbuntowanych.

Ariane to historia deep fejkowej postaci Ariwasabi, która wypełnia sobą tuziny artykułów, blogów i filmów. Rodrigo Gomes przedstawia nam znajomą nam postać w wielu sytuacjach, w których nie uczestniczyliśmy – mimo tego znamy doskonale tę twarz. Ariane jest opowieścią o działającym Plug In, realnej wtyczce, która rozszczelnia nasze rozumienie realności i fikcji, zarówno rozszerzając możliwości kształtowania contentu, ale i zdolności do manipulacji, tworzenia świata, gdzie fikcja ma strukturę prawdy.

Program zamykamy pracą The Internet Is Repetitive Rebby Montalvo. Powtórzenia w tej pracy mają kłączowaty charakter – strzałka czasu wyznacza nam linearność przepływu obrazu, jednak poszczególne segmenty nie wynikają z siebie przyczynowo-skutkowo. Są powiązane na jednej płaszczyźnie współdziałania, pędzenia po rozglitchowanym, przyciemnionym firmamencie, bajtowo ograniczone przez przepływ impulsu elektrycznego. Każdy element jest wtyczką, każda wtyczka jest rozszerzeniem.

Powiększ
Zmniejsz

An army of Him

Appropriation

Ariane

The Internet is Repetitive