A record without prior acoustic information
performans, 2020
Centrum Sztuki WRO i studio Kazuhiro Jo w Fukuoce / 10.12, 16:00
Centrum Sztuki WRO i studio Kazuhiro Jo w Fukuoce / 10.12, 16:00
„Zaproponowałem, aby zmienić gramofon z instrumentu reprodukcyjnego na produkcyjny, tak aby na płycie bez wcześniejszej informacji akustycznej, informacja akustyczna czy samo zjawisko akustyczne powstało poprzez wyrycie niezbędnych Ritchriftreihen (wyryte rowki).” [1]
W 1923 roku mistrz Bauhausu László Moholy-Nagy wystąpił z powyższą propozycją wyprodukowania płyty bez wprowadzania informacji akustycznej. Wówczas był to bardzo prowokacyjny pomysł. Dziewięć dekad później idea „nagrania bez uprzedniego podania informacji akustycznej” może być zrealizowana przy wykorzystaniu wielu materiałów, w tym papieru, drewna i płyt lakierowanych, dzięki rozwiniętej technologii winylowego zapisu dźwięku i obecnym narzędziom do indywidualnej produkcji [2][3].
Performans został premierowo zaprezentowany w ramach wydarzenia DIY Music on a Desktop, spin-offu festiwalu muzyki DIY Maker Faire Tokyo / Kyoto, zorganizowanego podczas zmieniającej świat pandemii COVID-19. Zgodnie z założeniami wydarzenia, gdzie scenę stanowiło domowe biurko (desktop), fizycznie produkowałem muzykę z mojego komputera w czasie rzeczywistym jako doświadczenie muzyczne tego okresu. W performansie, kształt fali narysowany jako obraz wektorowy na ekranie komputera jest grawerowany jako rowek bezpośrednio na powierzchni papieru przez ploter tnący, aby wygenerować dźwięki o dowolnych częstotliwościach bez nagrywania na zwykłym odtwarzaczu płyt.
Wsparcie projektu: JSPS KAKENHI
Grant Numer JP17H04772 oraz JP19K21615.
[1] László Moholy-Nagy. (1923/1989) New Plasticism in Music. Possibilities of the Gramophone. In Broken Music: Artists’ Recordworks, Ursula Block and Michael Glasmeier (Eds.). Berliner Kunstlerprogramm des Daad and gelbe Musik, Berlin, Germany, 53-58.
[2] Jo, K. (2014) The Role of Mechanical Reproduction in (What Was Formerly Known as) the Record in the Age of Personal Fabrication, Leonardo Music Journal, Vol.24, pp.65-67, MIT press.
[3] Jo, K.(2018) Au Clair de La Lune on Gramophone „For Édouard-Léon Scott and László Moholy-Nagy” (1860/1923/2015). Proc. of the Twelfth International Conference on Tangible, Embedded, and Embodied Interaction. ACM, New York, 2018, 517–520.
Wydarzenie odbywa się w formule REVERSO REDUX z udziałem Kazuhiro Jo i Beniovskiej.
Kazuhiro Jo (JP)
Kazuhiro Jo jest praktykiem z doświadczeniem w dziedzinie akustyki i projektowania interakcji. Swoje dokonania prezentuje w formie instalacji prezentowanych w muzeach i na festiwalach, publikuje w międzynarodowych czasopismach i wykłada podczas konferencji. Współtwórca instalacji „The SINE WAVE ORCHESTRA” z Kenem Furudate, Daisuke Ishidą i Mizuki Noguchi z akcentem na partycypacyjny charakter praktyk muzycznych, „phono / graph” z Hiroyoshim Suzukim, Lyotą Yagi, Nicole Schmid, Yukio Fujimoto – przy projekcie badający dźwięk, litery i grafikę za pomocą praktyk artystycznych oraz „life in the groove ”z Paulem Demarinisem będącego próbą ponownego zbadania materialnych i historycznych podstaw reprodukcji dźwięku. Po pracy w IBM Japan, na Uniwersytecie Newcastle, Tokyo University of the Arts i IAMAS, objął stanowisko profesora nadzwyczajnego na Wydziale Projektowania Akustycznego Uniwersytetu Kyushu w Fukuoce w Japonii, a także doradcy w Yamaguchi Center for Arts and Media [YCAM].