Dzeus II
performans, 2021

Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium i HEVRE (Kraków) / 13.05, 20:30

Performans audiowizualny z wykorzystaniem instalacji interaktywnej – generatora piorunów. Dzeus II jest urządzeniem wytwarzającym bardzo wysokie napięcie. Układ składa się z kondensatorów, oporników i iskierników. Wraz z pompą próżniową stanowi bazę działania swego rodzaju instrumentu. W historii techniki generator Marksa był wykorzystywany do wytwarzania promieniowania rentgenowskiego. W instalacji Janickiego wyładowania iskrowe elektryczne, w tym w próżni, stanowią środowisko generujące obraz i dźwięk. Performans jest rozbudowany o warstwę dźwięku generowanego intuitywnie i moderowanego za pomocą czytnika fal EEG (czytnika fal mózgowych płata czołowego). Jednym ze składowych źródeł generatywnej bazy danych jest utwór Wagnera pt. Zmierzch bogów (Götterdämmerung) – czwarta część dramatu muzycznego Pierścień Nibelunga, odtwarzany od tyłu, wspak. Na polifoniczny patchwork składają się przetworzone dźwięki muzyki konkretnej i elektronicznej. Całość sonosfery dopełnia warstwa muzyki instrumentalnej: wiolonczeli, kontrabasu, skrzypiec i saksofonu, tworzących nieregularne interwały w intuitywnym związku muzyków z performerem, zarazem czerpiących inspirację z obrazu, swego rodzaju wizualnej partytury.

Performans ma charakter multi-sensoryczny. Wyładowania elektryczne wpływają na jonizację powietrza, poprzez produkcję ozonu zmienia się skład chemiczny powietrza i jego zapach. Efektem działania instalacji jest też produkcja plazmy – materii zjonizowanej, występującej w formie skupienia przypominającej gaz złożony z cząstek naładowanych elektrycznie. Ta swego rodzaju sztuczna burza to być może natura naszego współczesnego doświadczania. Jego dopełnieniem jest hybrydowy charakter wydarzenia w którym streaming, zapośredniczenie przez media, stanowią kolejną składową refleksji odnoszącej się do opowieść o naszej kondycji. Kondycji Homo Deus? Homo Dzeus?

miejsce: HEVRE, Kraków

gościnnie z Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia:
Alina Drożyńska – wiolonczela
Katarzyna Blajda – skrzypce

muzycy z Formacji HiQ:
Rafał Mazur – gitara basowa
Michał Dymny – gitara elektryczna
Maria Janicka – elektronika
Piotr Madej – sound designer
Czop – czoper – nagłośnienie

Aleksander Janicki (PL)

Aleksander Janicki – artysta intermedialny, performer, grafik, fotograf, rzeźbiarz, scenograf, twórca wideo i instalacji semii i inter – aktywnych (często o charakterze innowacyjnym) w tym struktur multi-sensorycznych, site-specific i w przestrzeni publicznej. Kurator, autor projektów z dziedziny multimediów, architektury, projektowania graficznego, ekspozycji wystawienniczych opartych o nowe technologie (AR, VR, AI, holografia, immersja). Reżyser akcji w przestrzeni publicznej i o charakterze hybrydowym, w tym parateatralnych i opartych na technologii projekcji, wielkoformatowych, mappingu i wielokanałowego dźwięku strefowego. Współpracował z wieloma artystami ze świata w tym z Mają Ratkie, Shoichi Yabuta czy Mokoto Ofune. Interdyscyplinarna twórczość artysty posługującego się różnymi strategiami twórczymi, odnosi się do kwestii związanych z dialogiem kultur, tożsamością i wykluczeniem, massmediami i reprodukcją, strukturą bazodanową, sztuczną inteligencją, nomadyzmem kulturowym i kondycją współczesnego everymana w kontekście antropocenu. Założyciel Formacji HiQ, Big Data Collective wykonujących performansy audiowizualne oparte na strategii muzyki intuitywnej i generatywnej, w której obraz tworzony w czasie rzeczywistym przez performera, staje się dla muzyków partyturą. Twórca Międzynarodowego Forum Kultura Futura, Fundacji AYA Found, Galerii i!, Apteka janicki galery, PerForm. Wieloletni wykładowca na ASP w Krakowie. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród w kraju i za granicą.

aptekagallery.com
alekjanicki.eu
performspace.eu
hiq.com.pl

Powiększ
Zmniejsz